Wat is korfbal?

Korfbal is een balsport die gespeeld wordt door twee teams van elk acht spelers (vier dames en vier heren óf acht dames). Het doel van het spel is om de bal in de korf van de tegenstander te werpen, terwijl de tegenpartij dit probeert te voorkomen. Het unieke aan korfbal is dat de spelers niet alleen moeten scoren, maar ook verdedigen. Het is een gemengde sport waarbij zowel kracht als behendigheid belangrijk zijn.

Het speelveld bestaat uit twee vakken, waarbij de helft van elk team aan één kant speelt. Spelers mogen niet lopen met de bal en moeten deze passend naar elkaar overspelen. Het is een snelle en dynamische sport waarbij teamwork en strategie van groot belang zijn.

Korfbal wordt wereldwijd gespeeld en is vooral populair in Nederland en België.

Korfballen bij KV Noviomagum

Noviomagum is de oudste, grootste en best presterende korfbalvereniging in Nijmegen. In 1911 is de vereniging opgericht voor jong en oud, voor man en vrouw, voor recreanten en fanatiekelingen. We zijn een hechte vereniging, met op dit moment ongeveer 160 leden. In het najaar en voorjaar sporten we op ons kunstgrasveld bij ons clubhuis aan Sportpark d'Almarasweg 33, in Nijmegen-Brakkenstein. In de wintermaanden sporten we in de zaal, dit doen we in diverse sporthallen in Nijmegen en omstreken.

Naast korfbal kan je bij Noviomagum ook meedoen aan veel activiteiten voor jong en oud. Zo gaan we elk jaar met de jeugdleden op kamp, is er een playbackshow, een bingo en een filmavond. Hiernaast worden uiteraard nog veel meer leuke activiteiten georganiseerd!

Korfbal bij Noviomagum is mogelijk op elk niveau en voor elke leeftijd. De jeugd heeft de toekomst. Vanaf een jaar of vijf zijn alle kinderen welkom. Samen met vriendjes en vriendinnetjes maken zij op zaterdagochtend bij de kangoeroes spelenderwijs kennis met het korfbal. Plezier maken staat voorop en toch, zonder dat zij het in de gaten hebben, wordt handigheid verkregen in het spelen met de bal.

Ook voor volwassenen is korfbal een hele leuke sport. Ben je beginner en wil je leren korfballen? Geen probleem! Of zoek je een uitdaging op ons hoogste niveau en wil je mee doen met de selectie? Je bent van harte welkom! We bieden zowel gemengd- als dameskorfbal aan, en zowel breedtekorfbal (gezelligheid staat voorop) als wedstrijdkorfbal (prestatieteams).

Samenwerking met Korfbalvereniging Keizer Karel

Sinds 2020 werken we als vereniging samen met Keizer Karel voor het combineren van de jeugdteams. Zo konden we elkaar uithelpen met vullen van de teams, en zorgen dat onze jeugd zo veel mogelijk in een team speelt wat past bij het niveau en de leeftijd.

Op dit moment spelen al onze jeugdteams onder de naam "Keizer Karel/Noviomagum" en dragen zwarte wedstrijdshirts. Om de communicatie zo duidelijk en makkelijk mogelijk te maken, is onze jeugdcommissie ook samengegaan met de jeugdcommissie van Keizer Karel. Hierdoor is er een éénduidig beleid, wat goed bevalt van beide kanten.

Iedereen is welkom! Wij vinden het belangrijk om uit te dragen dat we als vereniging een veilige en inclusieve sportvereniging zijn voor iedereen. 🏳️‍🌈